SEMARAK REFORMASI

LAGU SELOKA KEDAH

Friday, July 23, 2010

KENA BANKRAP DULU BARU BOLEH MAJU

Mula2 teman bingung jugak memikirkan rasional ni. Mana boleh nak capai Wawasan 2020 sedangkan setahun sebelum tu negara kita dah jadi bankrap, macam yang Idris Jala cakap tu. Tetapi bila memikirkan bahawa kajian2 yang dibuat PEMANDU tu bukanlah bertaraf sembang kedai kopi, teman tak jadilah nak sanggah.

Hal2 subsidi ini kerajaan dah buat kajian lama dah. Ia dibuat dalam makmal. Bukan makmal yang bedah tikus macam kat sekolah2 tu. Makmal Rasionalisasi Subsidi. Kalau kajian pasal ekonomi pun pakai makmal, dah tentu kajian ni kajian yang saintifik dan bersifat empirikal. Hang pa penyokong Pekatan Rakyat tau ke makna empirikal ni? Pi tanya kat orang2 UMNO. Depa paham. Hang pa tau apa, tau buat ceramah, maki hamun, fitnah bole la.

Kalau tengok kenyataan kerajaan, RM750juta dapat diselamatkan hasil pelarasan harga 5 sen untuk petrol, 10sen sekg LPG, 25 sen sekg gula. Tentulah mana cukup nak tampung defisit perbelanjaan negara. Kalau nak bina Istana Negara baru kat Putrajaya tu sajer dah lebih RM800juta, berapa sangat nak boleh cover. Tu belum campur Sime Darby rugi RM900 juta lebih. Tak pasal-pasal kerajaan terpaksa bagi pampasan RM700 juta kat syarikat ni. Pos Malaysia pun rugi jugak RM227 juta. Tak tau la kot lepas harga stem dah naik 100% tahun depan boleh untung balik.

Pendek cerita, RM750 juta tu memang tak cukup. Itu pasal lah hang pa jangan terkejut beruk, meroyan tak tentu pasal. Baru naik 5 sen dah kecoh. Cuba tengok sikap penyokong2 UMNO dalam hal ini. Depa rasional. Cool jer. Macam kata Idris Jala, pakej naik 5 sen ni hanya sebahagian jer dari Program Merasionalisasi Subsidi, ia adalah sebahagian dari MEB. Jadi kalau lepas ni subsidi diselaraskan lagi atau kerajaan buat GST hang pa jangan berlakon buat2 terkejut pulak. Sekali lagi contohi lah sikap penyokong Umno. Depa tetap sabar dan istiqamah menyokong kerajaan.

Apa yang teman nak kongsi, fenomena duit susut sebelum negara menjadi jadi maju bukan luar biasa. Rasionalnya, kerajaan ambik duit tu untuk melabur dalam bentuk aset2 dan cabang2 perniagaan lain. Contohnya Felda. Duit tunai yang susut dekat RM3 bilion tu bukan membazir. Kerajaan pakai balik buat program tanam semula. Adapun RM600 juta yang buat pinjaman untuk peneroka2 membaiki rumah2 bukan kena faedah pun. Cuma 2.5% buat kos pengurusan dan proses aje.

Felda zaman sekarang jangan nak disamakan dengan Felda zaman arwah Tun Razak baru buat dulu. Zaman berubah, kita kena ikut peredaran masa la, kalau tak mahu ketinggalan. Tengok macam mana walaupun Felda ada tanah di Jalan Semarak, Kuala Lumpur, tanah saja RM220 juta. Tanah tu sengaja tak dibangunkan dulu. Biar nilainya meningkat. Sebaliknya Felda buat menara baru kat kawasan Segitiga Emas, dekat dengan KLCC. Baru tinggi nilainya. Itu pun Felda tak mau berhutang, bayar cash RM662 juta kat Naza TTDI pasal tak mahu menyusahkan generasi akan datang (PM Najib kata RM642 juta kat Parlimen 2008 dulu, teman tak pasti mana satu betul).

Dulu tanggungjawab Felda bantu warga Melayu miskin, bagi depa tanah untuk diusahakan.Sekarang atas nama korporat depa dah boleh tolong kerajaan Sabah RM250 juta, buat MRSM RM120 juta, bantu kerajaan Pahang naik taraf bekalan air RM200 juta. Maklum la sekarang dah ada Felda Global Ventures, boleh melabur projek ternak kerbau kat India atau buat minyak bunga matahari kat US dan Kanada. Tak banyak, guna modal RM800 juta saje. Mula2 memang la nampak susut duit tu, tapi kalu untung nanti, siapa yang akan dapat nikmat? Bukan penyokong2 Umno sahaja, hang pa la dulu sibuk nak jadi ahli lembaga pengarah GLC.

Baru2 ni kecoh pasal saman ekor. Dah buat salah lalu lintas kena saman bayar aje la. Orang Umno tak kecoh pun. Dah la kerajaan nak buat judi bola hang pa tak bagi. Tu semua sumber duit tu. Betul la kata orang2 Umno, hang pa ni tau mengutuk ajer.

Tu pun jangan, nak tawan Putrajaya. Baru perintah 4 negeri dah tak tau nak jaga. Benda kecik macam pasir pun tak tau nak urus.

Dulu masa Khir Toyo perintah Selangor dulu kerajaan negeri untung berjuta2. Tak pecaya? Carilah dalam arkib2 Utusan ke Berita Harian. Tu pun kerajaan negeri masa tu buat tak berapa pandang. Pasal perolehan kerajaan negeri berlambak2. Kayanya kerajaan negeri Selangor tu melimpah ruah, sampai penduduk2 Sabak Bernam pakai gigi gemas. Kebetulannya Khir Toyo tu memang doktor gigi, tu yang boleh buat mahligai RM24 juta tuh. Bininyer boleh ajak kawan pi jalan2 kat Disneyland. Nak harap duit gaji Menteri Besar aje mana cukup yobbb....

Maaf le kalau teman melalut sampai cerita doktor gigi pulak. Pendek ceritanya, walau pun nampak negara kita macam nak bankrap, tapi tak usah la kita nak gelabah puyuh. Sebelum senang, kenalah bersusah dulu. Tengok Jerman atau Jepun. Negara depa lingkup kesan Perang Dunia II, tapi boleh bangkit balik jadi kuasa besar ekonomi dunia. Korea Selatan pernah berperang dengan saudaranya di Utara tapi boleh maju daripada kita jugak. Yang penting ialah menunjukkan kesetiaan kita kepada negara dan kerajaan kita.

Jadilah warga negara yang patuh. Jangan la diikut sangat dengan pembangkang2 ni. Anwar Ibrahim tu, macam2 agen dia jadi. Dari muda sampai ke tua. Agen Muammar Ghadafi, ejen Barat, ejen Cina, ejen Yahudi, ejen CIA.

Jangan la diikut kata bidalan Melayu zaman bahari, ikut rasmi Pak Kaduk menang sorak kampung tergadai. Sebab hang pa berbaik2 dengan bangsa lain, bangsa Melayu jugak yang rugi nanti. Memang la masa tu dia tak sebut DAP, India, Cina ni. Cerdiknya orang Melayu masa tu, dia tak cakap terang2. Pak Kaduk bukan gadai kampungnya kerana berjudi. Hang pa dah kena tipu dengan DAP, PAS, PKR dan Anwar Ibrahim. Inilah propaganda halus Yahudi. Dia kan ajen Yahudi!!!!??? HIDUP MELAYU!!!

teratai liar

PANASSSSSSSSS

Dakwaan ‘cinta’ Saiful, DPP hantui pasukan pendakwa kes liwat Anwar

Dakwaan bahawa salah seorang anggota pasukan pendakwa kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim terlibat dalam hubungan 'romantik' dengan saksi utama Mohd Saiful Bukhari Azlan mula menghantui pendakwa raya, tetapi status staf muda berkenaan masih belum diputuskan.

Pasukan pendakwa raya belum memutuskan sama ada akan menggugurkan rakan mereka itu apabila perbicaraan disambung semula pada 2 Ogos ini.

Pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin awal hari ini mendakwa seorang timbalan pendakwa raya wanita, yang merupakan anggota junior dalam pasukan mereka, sedang menjalin “hubungan romantik” dengan Saiful, yang mendakwa dia diliwat oleh Anwar Jun 2008.

Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden menekankan bahawa sebarang keputusan sama ada anggota itu akan kekal dalam pasukannya boleh diketahui apabila kes disambung awal bulan depan.

Mohd Yusof enggan mengatakan sama ada anggota wanita itu akan digugurkan kelak.

“Saya tidak boleh mengatakan kepada anda buat masa sekarang. Saya tidak mendengar tentang dakwaan atau tuduhan ini.

“Bagaimanapun saya akan berbincang dengan pasukan saya dan kita akan melihat pada 2 Ogos ini sama ada dia akan bersama pasukan kami atau tidak,” kata Mohd Yusof kepada The Malaysian Insider.

Mohd Yusof menekankan, peranan staf itu adalah kecil memandangkan dia bukan “anggota rasmi” dalam pasukan itu apabila kes itu mula didengar.

Pasukan pendakwaan terdiri daripada lapan anggota iaitu Mohd Yusof, Datuk Nordin Hassan, Mohamed Hanafiah Zakaria, Wong Chiang Kiat, Noorin Badaruddin, Mira Mirna Musa, Naidatul Athirah Azmad dan Farah Azlina Latif.

Saiful dan Farah belum dapat dihubungi untuk reaksi.

Kata Mohd Yusof, anggota itu hanya dibawa untuk membantu pasukannya bagi menguruskan data dan mengambil nota prosiding kerana seorang pendakwa raya telah meninggalkan pasukan itu.

“Jadi, saya tidak boleh mengatakan dia telah digugurkan daripada pasukan ini kerana dia sebenarnya bukan sebahagian daripada pasukan saya, tidak seperti (timbalan pendakwa raya) Noorin (Badaruddin) atau Wong (Chiang Kiat), atau diri saya.

“Dia dibawa untuk membantu tetapi kini kami ada sekurang-kurangnya tiga peguam yang boleh melakukan kerja-kerja menghimpunkan (data) dan kadangkala Noorin juga mengambil nota,” katanya.

Selain itu menurut beliau, anggota berkenaan juga pendakwa raya yang turut mengendalikan kes-kes lain.

“Jika kami memutuskan untuk tidak menyertakan dia dalam pasukan kami, ia adalah kerana kami boleh mengendalikan kes ini tanpa dia... ini kerana dia juga ada kes lain untuk dikendalikan,” kata Mohd Yusof lagi.

Mohd Yusof sambil berkata beliau tiada maklumat mengenai tuduhan terbaru ini, apa yang dilakukan oleh anggota pasukannya adalah urusan peribadi.

“Saya tidak periksa kehidupan peribadi mereka... jadi saya tidak tahu. Saya tidak boleh komen. Apakah anda boleh percaya Raja Petra? Dia selaku menyebarkan khabar angin,” katanya.

“Saya memberitahu anda yang ini... saya perlu menemui anggota pasukan saya (terlebih dahulu) dan saya akan kembali kepada anda. Bagaimanapun dia bukan bahagian penting dalam pasukan saya, dia hanya akan membantu kami bila kami memerlukannya,” tegas Mohd Yusof.

Pada 19 Julai lalu perbicaraan kes liwat Anwar, Ketua Pembangkang, ditangguhkan sehingga 2 Ogos selepas ketua pasukan pembelaan Anwar, Karpal Singh, memperolehi cuti sakit selama dua minggu.

Anwar didakwa meliwat bekas pembantunya Saiful di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, Kuala Lumpur, antara 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008. -TMI

Saturday, July 17, 2010

HASMUZAIR HASSAN DALAM KENANGAN

Hasmuzair (Jet Perlis) telah kembali ke Rahmatullah akibat kemalangan jalanraya.


Jenazahnya kini berada di Hospital Sg Buluh dan akan dikebumikan di Perlis.


Jet mempunyai 11 adik beradik dan merupakan anak ke empat.


Beliau meninggalkan seorang isteri dan 3 orang anak.


Semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang beriman...amin...


Al-Fatihah..


Terkini...Jenazah akan dikebumikan pagi esok di Kg Simpang Geti,km 2 Jalan Mata Ayer, Arau, Perlis, pertanyaan sila hubungi Hasfizar Hassan 017-432 0922

Thursday, July 15, 2010

KISAH ALIF MIM NUN TENDANG WAU

Ramlee: Err Sudin, ini bacanya apa macam...bacanya..?
Sudin : Alif Mim Nun Wau...Alif tendang Wau...Sarkis daaa...
Azizi : Ei apa daa sarkis.
Ramlee: Tulisnya begitu panjang, bacanya sikit sarkas?
Sudin : Yang panjang tu bunga saje, yang pendek itu la...sarkas. Tak gheti?
Ramlee : Tulis pakai bunga?
Sudin : Habis, takkan hutang saje pakai bunga.

*********************

Ramlee : Apa da engkau bilang, diorang makan sini tidur sini, mana diorang nak pergi ni?
Sudin : Ini sarkis sudah jinak, sudah berapa lama diorang traning...


Seumur hidup, saya pernah sekali menyaksikan pertunjukan sarkas. Sekitar awal 80-an. Bapa membawa ibu dan kami sekeluarga menyaksikannya semasa rombongan sarkas itu datang ke daerah kami di selatan negeri Pahang.

Selain lagak2 ngeri dan aksi akrobat yang bergayut dari satu palang ke satu palang, ada juga pertunjukan binatang2 buas seperti singa, harimau, gajah, beruk dan singa. Semuanya jinak dan patuh mengikut arahan tuannya. Nak lawan tak berani kerana tali cemeti menanti. Dan tidak sah kalau mana2 pertunjukan sarkas jika tidak dihiburkan dengan lawak2 badut. Walaupun sekadar lawak slapstik dan nampak semacam memperbodohkan diri, cukup la dengan standard orang kampung macam kami masa itu.

Begitu popolarnya budaya sarkas ketika itu, ia menjadi santapan kami setiap pagi Hari Raya mahu pun pada hari Krismas. Tunggu sahajalah selepas habis rancangan kanak2 Rasa Sayang - apa khabar Pak Cik Jamal? Semoga sihat dalam perlindungan Allah - rancangan sarkas akan ke udara. Sekarang, jarang dah sarkas datang ke tempat terpencil begini. Di kaca2 tv pun barangkali dah tiada, saya agak lah. Siapa nak tengok RTM1 zaman ni?

Mungkin antara sebabnya, orang dah tidak hairan dengan sarkas. Sarkas ada di mana2 dalam kehidupan seharian kita. Kalau kita terjah dalam dunia politik pun begitu, watak2 binatang buas tapi jinak dan badut2 sentiasa kita jumpa.


Tidak perlu pergi jauh, lihat sahaja isu permit akhbar yang menghantui Suara Keadilan, Harakah mahu pun Roket. Suara Keadilan bermula dengan isu Felda Bankrap yang menjadi muka depan akhbar berkenaan sekitar satu dua minggu lepas.

Menteri yang berkait, Ahmad Maslan mula2 hagas bukan main. Beliau mendabik dada megah kononnya berupaya menangkis soalan2 berkaitan penyusutan rezab tunai Felda yang dikemukakan pembangkang dalam sidang Parlimen. Wataknya berubah 180 darjah bila isu ini diulas oleh akhbar2 Suara Keadilan, Roket dan Harakah.

Terkesima.

Meroyan.

Menggelabah tak tentu hala. Lalu keluarlah tindakan beliau nak saman Suara Keadilan RM200 juta. Tidak apa lah hak dia nak saman, saman sahajalah.

Tapi apa kena mengena fitnah dengan menggantung permit akhbar? Biarlah mahkamah yang tentukan.

Isu ini mudah difahami. Soal bankrap atau tidak bukan soal utama. Yang penting, mengapa rezab tunai Felda menyusut begitu teruk, hampir RM3 bilion dalam masa 5 tahun? Belum lagi diambil kira perolehan lebih dari RM5 billion Felda dalam tempoh yang sama. Apa Felda tak kutip buah ke dari 2004 hingga 2009? Tak ada kelapa sawit berbuah langsung?


Soalnya sudah ada tanda2 bahawa kantong Felda sudah semakin kering. Bolehkah disanggah fakta ini? Siapa yang keringkan? Lebih banyak terdedah penyelewengan atau salah urus Felda, lagi terancam kedudukan UMNO. Bukankah 45 parlimen Umno melibatkan tanah2 Felda, itu 'fix deposit' namanya.

Lambungan Ahmad Maslan ini segera disambut Hishamudin Tun Husin, menteri yang jaga KDN. Berselindung di sebalikAktaPenerbitan dan Percetakan 1984, KDN telah menggantung Suara Keadilan dari diterbitkan.

Pada masa yang hampir serentak Harakah, lidah rasmi PAS diberi 2 surat tunjuk sebab, berkaitan kandungan, kegagalan menghantar salinan keluaran ke KDN dan jualan kepada bukan ahli. Ia disertai dengan ugutan untuk tidak memperbaharui permit.

Sekarang bermulalah peranan sarkas2 jinak UMNO. Amaran dari SU Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al Quran, KDN, Dato' Zaitun Abdul Samad mengingatkan bahawa Harakah dan Suara Keadilan berdepan tindakan jika beroperasi tanpa lesen.

Tidak seperti bila Anwar Ibrahim diserang secara berturut-turut oleh Utusan Malaysia, dari isu beliau dikatakan kesal dan memohon maaf kepada Yahudi Amerika, membayar CNN untuk diwawancara ataupun tuduhan blogger dari New York kononnya beliau agen CIA. Ternyata, semuanya adalah fitnah untuk membunuh karier politik beliau. Atau pun, mainan cauvinis yang selalu dilagu-lagukan akhbar tersebut, tak terdengar sekali pun peringatan atau amaran KDN terhadap akhbar milik UMNO itu. Jangan tanya soal prinsip kebenaran atau kebertanggungjawaban. Ia dah lama masuk dalam bakul

sampah.Double standard KDN memang lama dah diperhati. Permit Harakah misalnya telah lama dipohon, tetapi masih tiada jawapan. Terhadap akhbar2 oposisi, lajunya tindakan KDN macam Charlie Chaplin, bila kena kat akhbar proksi pemerintah, KDN jadi penyu.


Begitu sarkasnya institusi UMNO ini boleh dilihat dalam tindak balas SPRM terhadap P.Balasubramaniam dan Raja Petra. Mula-mula berdegar nak pergi ke London mengambil keterangan dengan bersyarat peguam Bala tidak dibenarkan hadir. Kendur sedikit bila peguam Bala, Americk Sidhu mengingatkan tindakan itu menyalahi undang2 Britain. Cuba lihat kenyataan Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi), Datuk Mohd Shukri Abdull. Akhirnya SPRM jadi singa jinak, tak jadi pergi ke London, soalan2 hanya dipos pakai currier!!! Singa dah jadi jinak...siapa

tuannya?Begitu pun walaupun jinak, singa, harimau tetap singa dan harimau. Kalau ada keraguan, lihat sahaja apa sudah terjadi dengan kartunis Zunar. Malang sungguh arwah Tun Razak. Bapa berjuang berhabisan melawan komunis, tidak mengetahui yang anaknya begitu fobia dengan kartun.

Tiga majalah Zunar, Perak Darul Kartun, 1Funny Malaysia dan Isu Dalam Kartun menjadi mangsa pengharaman, berdasarkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

Alasannya, seperti yang dipetik Malaysiakini 24 Jun lepas oleh Ketua Setiausaha KDN, Datuk Seri Mahmood Adam,"...mengandungi bahan yang boleh mempengaruhi pemikiran rakyat untuk menentang kepimpinan dan dasarkerajaan. Ia tidak sesuai untuk bacaan umum dan sekiranya dibiarkan ia boleh memudaratkan ketenteraman awam".

Ada pertikaian di sini. Watak singa, harimau mungkin tidak begitu sesuai. Watak badut barangkali. Iya lah, bolehkah kartun "memudaratkan ketenteraman awam"?

Saya tertanya2 juga di antara 3 serangkai Bujang Lapok ini, mengapa Sudin masih tidak mendapat pengiktirafan sebagaimana yang diperolehi Ramlee atau pun Aziz.

Dialog di atas tidak ada kena mengena dengan pendirian politik mana2 pelakon terbabit. Mereka hanya mengikut skrip. Paling kurang, penulis skrip kalau tidak pun pengarah atau pun penerbit yang perlu UMNO kenakan tindakan. Takkanlah UMNO terlalu naif sangat untuk memahami perkara ni.

Tapi, begitulah cara UMNO berfikir.Kalau ada sekelompok warga Felda yang sanggup berjemur berdemontrasi di depan pejabat Keadilan, ataupun membakar akhbar Suara Keadilan, apa yang nak dihairankan. Mereka mungkin keliru atau mungkin tak tahu. Tak kenal siapa pembela dan siapa pengkhianat. Dah gurunya mengajar yang gitar itu biola, anak muridnya kata piano. Huhhh...sama-sama bodoh rupanya.


Oleh : Teratai Liar

Monolog bernilai 5 sen - tribute untuk Umnorisme

Salam.

********



Ahhh! 5 sen jer. Takkan itu pun nak riuh!!!

Pasir yang diorang curi kat Selangor tu lagi banyak.

Entah berapa juta diorang dah ambik...

nak bising-bising pasal minyak naik 5 sen?

Bersyukurlahhh...

kat Singapore, Hong Kong, Taiwan, Thailand petrol lagi mahal ooo...

Korang ingat sesaje kerajaan membazir duit yang kita bayar tuh?

cuba tengok keliling korang,

Jalanraya, highway, sekolah, hospital, lapangan terbang

korang tau tak, Jambatan Pulau Pinang tu yang terpanjang kat Asia...

KLCC tu...menara berkembar tertinggi di dunia!!!

kat Bangladesh, Zimbabwe, Sudan ada tak benda-benda macam ni?

tak jumpa yobbb!!!

Tu pun korang nak bising-bising.

Berkorbanlah sikit, apa salahnya...

apa korang tak sayang kan negara ke?

Hahhh!!! Apa???

Tak patriotik langsung!!!

yob...

negara kita nak bankrap lagi 9 tahun yob,

inilah masanya nak tolong negara kita...

inilah masanya kita buktikan semangat patriotik kita...

bila lagi nak berkorban untuk negara?

jangan kata nak lawan Israel

berdemo depan US Embassy pun hang pa tak berani,

takkan petrol naik 5 sen hang pa nak riuh!!!

Sudah la yob

Cuba la fikir secara rasional...

guna la otak kepala lutut tu sikit

Hat mana-mana yang selalu membazir tu jimatkan la sikit

tak payah makan ikan kembong, ikan bilis pun ada...

kalu makan 2 kali sehari

Cuba tukar diet tu...

makan 2 hari sekali....

Ishhh, tak pernah aku dengar orang mati tak makan 2 hari sekali

Makan nasi, kandungan gulanya banyak,

elok sangat la kerajaan naikkan harga gula

apa orang kata...

kurangkan gula dalam minuman,

lebihkan gula dalam senyuman...gitu la lebih kurang.

Ehhh...ehhh! Dah terlambat nihhh!

Kul 12 nanti harga minyak naik 5 sen...

diorang dah beratur panjang kat stesyen minyak nih

nak isi minyak penuh-penuh

nanti boleh la tahan sampai tahun depan!!!

banyak safe tu yob...

Sehari 5 sen,

Kalu setahun dah berapa?

Ok jumpa lagi...

Assalamualaikum!!!!

teratai liar

Thursday, July 1, 2010

PENGUMUMAN

Mintak maaf kepada semua kawan-kawan kerana tidak mengemaskini blog hidupharapan ini kerana kesibukkan kerja,mungkin dengan kesempatan yang ada ini saya akan cuba untuk update blog ini sekerap yang mungkin.Komitmen kerja adakalanya membatasi waktu dan ketika untuk berblog.sekian wassalam