SEMARAK REFORMASI

LAGU SELOKA KEDAH

Wednesday, May 11, 2011

CERITA BANGUNAN UMNO KEDAH


Pertama sekali nak ucap terima kasih kepada Kedah La. Sekali hantar artikel terus dilantik jadi kolumnis.
Pagi ni Mid Panah nak ajak rakyat Kedah nilai kemampuan UMNO tanpa kerajaan. Ca tengok gambar sebelah (*Ca=cuba, bahasa Kedah tua). Sapa pernah ke Kuala Kedah pasti nampak bangunan tu tersergam indah di sebelah kanan sebelum sampai simpang utama pekan Kuala Kedah.

Dulu masa Syed Razak jadi Menteri Besar merangkap ketua UMNO Bahagian Kuala Kedah, bangunan itu adalah pejabat UMNO bahagianTersergam signboard dan bendera UMNO Be End. Semua orang sangka bangunan tu milik UMNO.

Selepas semua simbol UMNO terhapus dari bangunan tu baru orang tau 'rupanya itu bangunan bukan UMNO yang punya, tapi Ahmad Albab yang punya'. Rupanya selama ini depa hanya menumpang bangunan milik toke Cina, bukannya bangunan milik ahli Perkasa yang dok gheyau 'hidup Melayu!'. Bila Syed Razak dah tak jadi ketua bahagian.. kuasa pun dah takdak sapa nak bagi tumpang lagi, tuan dia ambik baliklah. Ihh hina sungguh perjuangan hidup Melayu, menumpang bangunan Cina.

Itulah hakikatnya UMNO selama ni bukan ada ada pun dok menumpang merata atau mengharap reta meredak kerajaan jadi hak depa. Contoh paling baik ca tengok pejabat UMNO bahagian Alor Setar merangkap Pusat Khidmat Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah, Mat Bashah.. sampai lanie pun dok menumpang pejabat penghulu Mukim Mergong. Bangunan kerajaan, tanah pun milik kerajaan. Mujuqla kerajaan Ustaz Azizan baik, ada ati perot dan tak mau kecoh-kecoh.

Kalau nak senarai di Kedah ni belambak-lambak premis kerajaan, terutamanya dewan orang ramai masih dijadikan pejabat UMNO. Sebab tu bila depa nak buat ceramah Ummi Hafilda kat Taman Wira hari tu bila pemuda PAS halang, polis tak boleh buat apa. Jelas sekali itu premis kerajaan yang dijadikan reta meredak UMNO.

Cuba ingat balik masa BN merintah negeri dulu, jangankan nak guna premis kerajaan buat markaz (mustahillah) bayang bendera PAS pun takleh jatuh atas tanah kerajaan. PAS pernah nak buat Seminar Hudud di bangunan zakat, depa tak bagi. Pernah nak anjur program kat Holiday Villa, dah bayar sewa, mai arahan dari MB tak benarkan.

PAS parti miskin berbanding UMNO, tapi koman-koman PAS; daripada Kawasan hingga cawangan semua ada markaz sendiri. Takdak dok menumpang macam UMNO. Kalau UMNO kalah di Pusat, percayalah nak cari UMNO buat benih pun takdak dah masa tu.. sebab kekuatan mereka bergantung pada Kerajaan Pusat semata-mata.

Kalau tak pecaya Mid Panah cakap, mai seluruh rakyat jelata kita pakat-pakat jatuhkan UMNO Be End di Pusat...

tranungkite

No comments: