SEMARAK REFORMASI

LAGU SELOKA KEDAH

Wednesday, July 15, 2009

Pengajaran dari Manik Urai




Selain isu pembangunan janji dan ugutan projek, wang yang ditabur....Umno memainkan sepenuhnya isu kerajaan perpaduan. Kita sudah terperangkap dengan isu ini dan keputusan ini bolehlah kita anggap sebagai 'kifarah' atas isu tersebut.

Pilihanraya jelas belum bersih. Selepas PRU 2008 seolah kita terlupa isu perjuangan BERSIH yang menuntut pilihanraya adil dan bersih. Ingat kemenangan 2008 bukan kerana pilihanraya bersih dan adil tetapi kebangkitan rakyat sehingga menyebabkan penipuan yang dilakukan tidak cukup untuk 'cover' peralihan undi yang mendadak dan hampir luar jangka. Selepas Manik Urai kita seharusnya kembalikan isu dan tekanan serta desakan terhadap isu yang dibawa BERSIH ini.

Manik Urai adalah signal penting, untuk dibaca oleh semua kepimpinan Pakatan Rakyat khususnya yang memegang amanah sebagai wakil rakyat. Ingatlah jangan terlalu selesa dengan kemenangan. Kita menang bukan semata - mata kerana kekuatan parti tetapi kerana kebencian rakyat kepada Regim pemerintah. Rakyat memilih kita kerana kita mampu bersatu atas isu berkepentingan ramai. Jesteru itu rakyat juga mampu menghumban kita jika kita gagal melaksanakan harapan dan janji perubahan kepada rakyat.

Kita sering telagah dalam isu sekecil lantikan ahli Majlis......sekali lagi ditegaskan ini masalah warisan regim Bn....jangan lawan kerana nak tempatkan orang itu atau nak tolak orang ini dalam menjadi ahli Majlis sebaliknya kita harus besar hati desak segera diadakan Pilihanraya Majlis Kerajaan Tempatan seperti yang pernah diadakan. Pembayar cukai berhak memilih siapa yang harus menguruskan cukai mereka.....ini peneguhan prinsip demokrasi dan hak....jika kita lakukan ini nescaya akan terus jauhlah Bn dari hati rakyat

CHEGUBARD

No comments: