SEMARAK REFORMASI

LAGU SELOKA KEDAH


Sunday, July 5, 2009

KISAH BENAR KG BUAH PALA


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng memberi amaran akan memberhentikan projek pembangunan di Kampung Buah Pala, Bukit Gelugor, di sini, jika pemaju Nusmetro Ventures (P) Sdn Bhd, terus mengancam untuk merobohkan rumah dan enggan membayar pampasan kepada penduduk di situ.

Beliau dengan tegas menyatakan bahawa jangan kerana mereka memikirkan mereka sebuah syarikat BN, mereka boleh melakukan apa sahaja kepada penduduk Kg Pala dengan ugutan untuk membawa jentolak untuk merobohkan rumah-rumah penduduk di Kg. Pala.

"Jangan cuba untuk uji kesabaran kerajaan negeri. Saya tidak teragak-agak untuk memberhentikan projek pembangunan itu," katanya sambil menjelaskan kerajaan negeri bersedia menanggung risiko membayar ganti rugi kepada pemaju jika terpaksa membatalkan projek itu.

Apa yang berlaku menurut Lim ialah salahfaham penduduk yang berpendapat kerajaan negeri tidak berbuat apa-apa untuk menyelesaikan masalah terseut. Apa yang belaku ialah kerajaan negeri juga terikat untuk mematuhi keputusan mahkamah.

Lim berkata walaupun beliau bersimpati dengan nasib penduduk berkenaan yang diarahkan keluar dari kawasan itu, namun kos untuk mengambil alih semula tanah itu adalah terlalu tinggi memandangkan status tanah itu adalah pegangan bebas dan telah diluluskan untuk tujuan pembangunan.

Dalam keadaan tersepit antara tuntutan penduduk dan perintah undang-undang, beliau kemudiannya mengambil jalan tengah dengan meminta kerajaan persekutuan untuk mengambil balik tanah itu daripada Koperasi Pegawai Kerajaan Pulau Pinang dan membayar pampasan kepada pemaju, Nusmetro Ventures (P) Sdn Bhd.

Masalah yang berlaku ialah syarikat yang diliki oleh orang-orang BN ini tidak mengendahkan rayuan penduduk kampung dan masih terus cuba menjalankan projek mereka dengan enggan untuk membayar pampasan kepada penduduk.

Lim berkata selain menjaga kepentingan 23 keluarga itu, kerajaan negeri juga perlu melihat keperluan 1.5 juta penduduk negeri ini tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik mereka.

"Dalam aspek ini, Mahkamah Persekutuan telah membuat keputusan bahawa tanah itu milik koperasi dan pemaju. Suka tak suka, kena akur terhadap keputusan undang-undang sungguhpun penduduk itu telah tinggal lama di sana," katanya dan menurutnya kerajaan negeri sebelum ini telah berusaha dengan campur tangan politik bagi membolehkan mereka tinggal lebih lama di situ.

Lim menasihatkan pemaju supaya membayar pampasan kepada penduduk terlibat iaitu RM200,000 bagi setiap keluarga seperti yang dipersetujui sebelumnya dan meminta penduduk menerima bayaran itu kerana perintah mahkamah dalam isu itu adalah jelas.

Ketika ditanya tindakan pemaju yang dikatakan tidak mahu membayar pampasan dan penduduk yang tetap berdegil tidak mahu keluar dari kampung itu, beliau berkata, kerajaan negeri akan mengeluarkan arahan menghalang pemaju daripada memulakan kerja pembinaan di tapak itu tetapi tindakan itu akan memberikan implikasi kewangan kepada kerajaan negeri.

"Apa lagi yang boleh dilakukan oleh kerajaan negeri? Hanya dua cara itu sahaja dan seperti penduduk Kampung Buah Pala, kerajaan negeri juga menjadi mangsa dalam kes ini kerana bukan kita yang mulakan isu itu. Jadi, jangan salahkan kerajaan negeri," katanya.

Ditanya mengapa beliau enggan menemui penduduk kampung itu, Lim berkata: "Saya bersedia bertemu dengan penduduk... saya tidak ada masalah untuk berjumpa mereka tetapi setakat ini dua timbalan saya (Timbalan Ketua Menteri I (Mansor Othman)dan Timbalan Ketua Menteri II (P.Ramasamy)) telah berjaya melaksanakan tugas mereka dengan baik.

"Jadi saya tidak mahu orang mempersoalkan kebolehan mereka," katanya.

Pada 24 Jun lepas, Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang mengarahkan penduduk di kampung itu supaya berpindah.

No comments: