SEMARAK REFORMASI

LAGU SELOKA KEDAH

Wednesday, May 6, 2009

TOLONG LAYAN

Didalam sebuah keretapi yang sedang menuju ke Seremban, empat orang penumpang yang datangnya dari Malaysia, Bangladesh, Cuba, dan America sedang berborak pasal negara mereka. tiba-tiba si American keluarkan duit
dollar dia lalu dibakarnya, dikeluarkannya sebatang rokok lalu dibakarnya
rokok itu dengan duit tadi, lepas tu dibuangnya duit itu keluar.

Terkejutlah semua melihat kelakuan Mat salleh tu tadi... bertanyalah si
orang Cuba tadi "Why you do that for?".
Dengan selamba mat salleh tu
menjawab "Don't worry, I got a lot american dollar in my country".

Tercengganglah masing-masing. Belum habis tercenggang..si Cuba ni pun
tiba-tiba mengeluarkan sebatang curut (curut Cuba adalah antara yang
termahal didunia) lalu dinyalakannya. Belum sempat beberapa sedut..terus dia
membuangnya keluar tingkap..."Why you do that for" kata american
tadi... "Don't worry, i got a lot cigar in my country".

Terkejutlah si Malaysian dibuatnya.si Malaysian tak nak kalah .di tangkap
Bangla yang duduk disebelahnya tu dan terus campak ke luar tingkap....belum sempat dia orang tanya lagi dia pun cakap ,
"DON'T WORRY, I GOT A LOT BANGLA IN MY COUNTRY"

PART 2

Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali, sorang tu Budin dan sorang lagi Ciko. Aktiviti seharian depa ni menyebabkan tok imam tak senang duduk. Pd satu hari tok imam tu dtg dengan niat nak tarbiyah depa ni.


Maka berlakulah bbrp insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau waktu Maghrib nnt.


Si Ali pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nnt kami

buktikan yg kami bkn la jahil sgt spt yg disangkakan" .


Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu kesurau.


Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala..." Dgn segera tok imam merampas mikrofon drpd Ali dan menyuruh tok bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.


Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat dua kali

pun tak khusyuk jgk lg..


Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam. "Tok, tok duduk kat belakang,

biar saya jadi imam." Tok imam pun undur le ke belakang.


Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram dan memulakan solat. Tiba2 je si Budin ni pusing ke belakang dan berkata, "Aa, tengok! Sekali jee tokkkk!!"


Lalu batallah solat Budin. Yg lain2 pun ikut berenti sambil ketawa terbahak-bahak.


Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dgn wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko niii...


Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Ciko ni... Tapi dgn bongkaknye si Ciko berkata,


"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu. Kalau tak, lagi dasat aku semayang.

He heee..."


Tok imam pun terkedu & terpana

No comments: