SEMARAK REFORMASI

LAGU SELOKA KEDAH


Wednesday, June 17, 2009

NASHARUDIN MAT ISA DI GESA TINGGALKAN PAS.

Ekoran kenyataan yang mengelirukan banyak pihak semalam, Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa hari ini digesa meninggalkan parti dan meletakkan ahli parlimen Bachok jika masih ingin kerajaan perpaduan.

Semalam sewaktu ditanya oleh pihak media, Nasharuddin telah menyambut baik baik kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dengan menyifatkan ia sebagai respons positif ke arah Kerajaan Perpaduan.

Kenyataan Nasharuddin tersebut telah menimbulkan keresahan dan kekeliruan dimana beliau yang sebelum ini menyokong pendapat dan nasihat Mustafa Ali (kini Setiausaha Agong PAS) supaya pemimpin-pemimpin PAS 'menutup mulut" megenai hal Kerajaan perpaduan, tetapi beliau sendiri melanggarnya dengan membuat kenyataan terbuka yang menyebabkan kekeliruan ahli-ahli PAS dan Pakatan rakyat.

Menurut Tuan Guru Nik Aziz, isu kerajaan perpaduan bukannya datang daripada PAS, ia adalah lontaran (idea) peribadi. Perkara itu tidak pernah dibincangkan dalam kertas sebagai agenda PAS mahupun dalam kertas Pakatan Rakyat.

"Kalau benar Nasharuddin nak setuju (dengan kerajaan perpaduan) lebih baik dia masuk Umno, letak jawatan timbalan (presiden Pas) dan di Bachok.

"Apa buat sampah, menyusahkan," menteri besar Kelantan dipetik berkata selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di Kota Bharu hari ini.

Nik Aziz diminta mengulas kenyataan Datuk Seri Mohd Najib Razak semalam yang yakin terhadap keikhlasan PAS berhubung cadangan tersebut seperti yang dicetuskan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang baru-baru ini, lapor Bernama.

Kenyataan tokoh ulama PAS ini yang paling keras pernah dikeluarkan selepas menuduh beberapa pemimpin atasan PAS yang bersetuju dengan idea tersebut sebagai "boneka Umno."

Khamis lalu, mengulas isu kerajaan perpaduan yang semakin bercelaru dalam PAS susulan kemunculan semula isu tersebut ketika muktamar awal bulan ini, Nik Aziz berkata:

"Saya tak boleh lari daripada keputusan Muktamar PAS di Ipoh tahun lalu... keputusannya ialah menyokong Pakatan Rakyat.

"(Yang sokong) perpaduan ini boneka Umno, terang dan jelas.

"Suara sumbang dari PAS untuk buat kerajaan perpaduan ini adalah boneka Umno."

Dalam kenyataannya hari ini, Nik Aziz dilaporkan berkata "beliau kesal dengan pendirian Nasharuddin kerana PAS Kelantan menerimanya sebagai calon di parlimen tersebut" pada pilihanraya umum 2008.

Menurut agensi berita itu lagi, beliau juga berkata PAS dan Pakatan Rakyat kini "telah masuk perangkap Umno" berhubung isu berkenaan sehingga menimbulkan pecah-belah dalam kalangan mereka.

"Orang Umno sekarang ini sedang berpesta kerana PAS sedang berpecah dan Pakatan Rakyat sedang berpecah," katanya.

Banyak pihak menyifatkan Nasharuddin keterlaluan semenjak isu ini terbongkar apabila beliau telah didapati salah seorang pemimpin yang sebelum ini telah mengadakan pertemuan dengan para pemimpin UMNO tanpa diketagui oleh ahli dan juga Mursyidul Am PAS sendiri.

Beliau yang diberi peluang untuk bertanding di Bachok Kelantan oleh Menteri Besar Kelantan dilihat telah mengkhianati dan menconteng arang ke muka Nik Aziz dengan menganggap selaran MB yang menyatakan Kerajaan perpaduan itu sebagai boneka UMNO sebelum ini sebagai pendapat peribadi Nik Aziz sedangkan Nik Aziz adalah Mursyidul Am PAS yang kedudukannya adalah yang tertinggi di dalam hirarki jemaah.

Akibat dari tindakan beliau, ramai penulis-penulis blog telah menyatakan bantahan malah ada yang mencadangkan supaya Timbalan Presiden PAS itu dipecat dari PAS lantaran kebiadabannya menentang keputusan muktamar yang majoriti perwakilan menolak idea Kerajaan Perpaduan.

Idea Kerajaan Perpaduan ini telah menyebabkan berlakunya perpecahan yang hebat ditambahi dengan beberapa tindakan penulis-penulis yang kebanyakannya datang dari negeri Presiden PAS yang menyokong gagasan ini disiarkan melalui portal Harakahdaily sendiri serta Tranungkite Online yang dikuasai oleh mereka yang mendokong idea Kerajaan Perpaduan.

Malah kemenangan Nasharuddin mempertahankan jawatan timbalan presiden adalah kerana perwakilan mempercayai kata-katanya "bahawa tiada niat untuk menyertai UMNO" sewaktu merasmikan Muktamar Pemuda PAS dengan perwakilan menharapkan idea itu )Kerajaan Perpaduan) tidak dibangkitkan lagi.

Tetapi setelah perwakilan memberikan kepercayaan itu, dan setelah memenangi jawatan tersebut, sewaktu beliau ditanya media, Nasharuddin masih terus galak mempromosikan idea Kerajaan Perpaduan.

Dalam perkembangan berkaitan, Setiausaha Agong PAS, Datuk Mustafa Ali telah cepat untuk meredakan keadaan dengan menyatakan bahawa tiada Kerajaan Perpaduan tanpa PKR dan DAP turut serta dengan sebarang perbincangan dengan UMNO.

Sekalipun Mustafa dilihat oleh ahli sebagai grand-designer terhadap projek Kerajaan Perpaduan ini sehingga mendapat kepercayaan Presiden PAS, Haji Abdul Hadi Awang yang melantiknya sebagai Setiausaha Agong, kenyataan beliau hari ini adalah untuk meredakan bangkangan dan bantahan bukan sahaja dari penyokong-penyokong Pakatan Rakyat malah dari ahli PAS sendiri.

GREENBOC

1 comment:

nur mohd nidzam said...

Bravo Tok Guru bravo.Umno lovers must join umno that's the only logic.The rakyat have high hopes for PAS to replace umno as the leading party in the nation and these guys want to join them.The people voted for PAS thinking it was a better party than UMNO and now these guys want pas to become UMNO.
Please leave PAS alone and join UMNO and see if you can win your seats at the next GE.