SEMARAK REFORMASI

LAGU SELOKA KEDAH

Friday, June 26, 2009

MICHAEL JACKSON ISLAM?

Penyanyi pop kontroversi Amerika Syarikat, Michael Jackson, yang sebelum ini dikatakan telah memeluk Islam telah meninggal dunia pada usia 50 tahun karena diduga menderita gagal jantung.

Dia dilarikan ke Pusat Perubatan UCLA setelah paramedik dari Jabatan Bomba Los Angeles dipanggil ke rumahnya di kawasan Bel Air, Los Angeles, sekitar pukul 12.30 waktu tempatan.

Dalam perjalanan paramedik memberikan bantuan pernafasan kepadanya namun rupanya usaha tersebut tidak berjaya.

Penyanyi pop ini dijadualkan akan mengadakan satu siri jelajah peresembahan di Arena 02 London yang akan dimulai pada 13 Julai.

Michael -- anak ke 7 dari 9 bersaudara-- bergabung dengan saudara-saudaranya dalam The Jackson Five. Dia langsung menarik perhatian dan menjadi penyanyi utama.

Thriller sering disebut sebagai album yang paling laris terjual

Jackson kemudian memulai karir solo dan Tahun 1978 mengeluarkan album Off The Wall yang berhasil terjual 10 juta kopi di seluruh dunia.

Tahun 1982 Michael Jackson melepas album masterpiece, Thriller, yang telah disebut menampilkan gaya baru dalam video musik.

Thriller sering disebut sebagai album yang paling laris terjual sepanjang masa dan menurut Guinness Book of World Record terjual adalah 65 juta salinan.

Setahun kemudian, penyanyi berbakat ini kembali menggempar dunia dengan melakukan aksi moonwalk dalam acara TV.

Namun belakangan Michael Jackson terlibat sejumlah masalah, antara lain didakwa melakukan pelecehan seksual atas seorang anak laki-laki berusia 14 tahun.

Bintang pop ini kemudian menyerahkan diri kepada pihak berkuasa dan setelah proses pengadilan selama 5 bulan pada Tahun 2005, dia dinyatakan tidak bersalah.

Beliau pernah dilaporkan memeluk agama Islam dalam satu majlis di rumah seorang rakannya di Los Angeles.

Pencipta lagu dari Kanada Michael, David Wharnsby dan penerbit album, Phillip Bubal, dilihat berada bersama-sama Michael sepanjang majlis itu berlangsung.

“Mereka mula menerangkan kepada Michael mengenai Islam dan bagaimana kehidupan mereka berubah menjadi lebih baik selepas memeluknya. Michael lebih tenteram selepas itu,” kata sumber berkenaan.

“Seorang iman dipanggil dan Michael kemudian melafaz dua kalimah syahadah,” tambahnya.

Kata sumber berkenaan, Michael memilih untuk menggunakan nama Mikaeel iaitu salah satu malaikat dalam Islam dan menolak satu lagi nama yang diberikan kepadanya iaitu Mustafa yang bermaksud orang yang terpilih.

Turut berada dalam majlis untuk bersama-sama meraikan detik bersejarah saudara baru itu ialah penyanyi Yusuf Islam, 60 yang dahulunya dikenali sebagai Cat Stevens.

No comments: