SEMARAK REFORMASI

LAGU SELOKA KEDAH


Thursday, June 25, 2009

H1 TERSASUL DI PARLIMEN


Menteri Dalam negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein gagap dan tersasul beberapa kali ketika menjawab soalan mengenai pindaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

Ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat telah menanyakan soalan bertubi-tubi kepadanya menyebabkan Hishamuddin tidak mampu untuk menyembunyikan fakta bahawa beliau adalah menteri tidak mempunyai jati diri untuk berdepan dengan pelbagai rasa tidak puashati ahli-ahli parlimen terhadap jawapan yang tidak meyakinkan yang diberikan di dalam Dewan Rakyat hari ini.

Hishamuddin yang satu ketika pernah menjadi fokus negara tatkala beliau memegang Menteri Pelajaran yang menyebabkan isu PPSMI tidak berjaya diselesaikan kini telah ditukarkan sebegai Menteri Dalam Negeri juga menampakkan beliau lansung tidak mempunyai kapbiliti dan kaliberiti untuk menjadi seorang menteri di dalam kabinet Malaysia.

Menurut beliau sebanyak 33 akta di bawah bidang kuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN) termasuk amalan buang daerah akan dinilai dan dikaji semula bagi melihat kesesuaiannya dengan perkembangan semasa, sebelum dipinda.

Sedangkan ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat meminta akta-akta yang dinyatakan tersebut terutama Akta Keselamatan Dalam Negeri bukan sepatutnya sekadar dipinda malah mesti dihapuskan.

Di dalam keributan itu, Hishamuddin kemudian tersasul dengan menyatakan..

"kita nak jawab usaha-usaha kerajaan untuk pinda kerajaan.."

yang kemudian diperbetulkan menjadi "usaha-usaha kerajaan untuk pinda Akta".

Kali kedua beliau tersasul lagi dengan menyatakan:

"beberapa perkara yang sedang difikirkan... tempoh tahanan selama 60 tahun"

yang kemudian diperbetulkan menjadi "tempoh tahanan selama 60 hari".

Hishammuddin berkata, beliau berharap dapat membawa usul pindaan ISA pada sidang parlimen akan datang selepas kajian mengenainya selesai

No comments: